10 Kasım 2004 Yıl: 110

Ana Sayfa

Denizli'yi farklı seviyor
            EN BÜYÜK BÖLGE GAZETESİKÜÇÜK İLANLAR      I     İNSAN KAYNAKLARI     I     SIK KULLANILANLARA EKLE     I    BİZE ULAŞIN

ANA SAYFA
Kent
3.Sayfa
Siyasi
Dış
Ekonomi
Yazarlar
Spor
Yazı Dizisi
Arşiv

MAGAZİN
Can Can
Pazar
Alışveriş
Sinema
Astroloji
Ne Nerede

EKSTRA
Hava Durumu
Eczaneler
Telefonlar
Sanal Galeri
Yararlı Linkler

MESAJ HATTI
Göztepe
Altay
Karşıyaka
İzmirspor
Denizli
Aydın
Vestel Manisa
Buca
Muğlaspor
Uşakspor

KÜÇÜK İLANLAR
Emlak
Vasıta
Eleman
Çeşitli
İlan Formu
Mesaj gönder

 

 


 

  Yazı Dizisi - Tire Dosyası

BELİNİZ DEĞERLİDİR

1| 2 | 3 | 4
GAMZE KARADEMİR

Neştersiz tedavi...

Bel fıtığı, hastalığın derecesine göre kas gevşetici ilaçlar ve istirahatle, fizik tedaviyle ya da rehabilitasyonla iyileştirilebiliyor

Fıtık ağrısını diğer ağrılardan ayıran iki önemli fark bulunuyor: Birincisi istirahat edildiğinde geçmesi. İkincisi ise hareket edildiğinde şiddetlenmesi. Bel ağrısı oluşmasına yol açan 100'ü aşkın neden sayılabiliyor. Doğrudan sinirlerde tahribat yaratan bel fıtığı ise bunların içinde en çok acı yaratanlarından biri. Beli ağrıyan hastanın, daha önce bel fıtığı ağrısı yaşamadıysa bu ağrının hangi tür bel ağrısı olduğunu ayırt etmesi mümkün olmuyor. Bel fıtığı hastasında ağrı genelde hareketle ve ayağa kalktığı zaman artıyor. Genelde bacağa arkadan veya önden vuran bir şekilde görülüyor. Ama bu ağrının türü bel fıtığının olduğu seviyeyle ilgili. Örneğin sırttaki bir bel fıtığı göğsün yanına vuran ağrı tarzında kendini belli edebiliyor. Ağrıyı çeken insanlarda hareketle artan, istirahatle geçen bir tanımlama yapılıyor. Ancak yine de kişinin "Bu bir bel fıtığı ağrısıdır" tanımlamasını kendi kendine yapması mümkün olmuyor.

BELİNİZİ ZORLAMAYIN
Bel fıtığın tedavisi de fıtıklaşmanın derecesine bağlı. Eğer sadece bel ve bacak ağrısı mevcut, herhangi bir uyuşukluk, güç kaybı, hareket kısıtlılığı yoksa bel fıtığı başlangıç safhasında demektir. Bu halde hastaya kas gevşetici ilaçların verilmesi, yatak istirahati ve belini zorlayacak hareketlerden kaçınması öneriliyor.
Eğer bu önerilere, istirahate ve kas gevşetici ilaçlara rağmen hastanın şikayetleri devam ediyorsa fizik tedavi uygulanmalıdır. İstirahat, ileri dönemde kasları zayıflatacağından dolayı uzun tutulmamalıdır. Fizik tedavi mutlaka bir uzmanın denetiminde olmalıdır. Fizik tedavi sırasında ilk bir kaç gün ağrılarda artma olabilir, ama hasta 15-20 seans fizik tedaviye devam etmelidir.
Amacı ağrıyı azaltmak olan fizik tedavi aynı zamanda eklem hareket açıklığını korumak ve günlük yaşamı kolaylaştırmakta da faydalı oluyor. Başlıca hareket sistemini ilgilendiren hastalıkların, vücudun dışından uygulanan ancak eklem ve yumuşak dokuları etkileyebilen aletlerle tedavi etme yöntemi olarak tanımlanan fizik tedavi, fonksiyonunu kaybeden bölgenin onarılmasını ve yeniden işe yarar hale getirilmesini sağlıyor.

EKİP ÇALIŞMASI
Rehabilitasyon ise, herhangi bir sebeple engelli hale gelen kişileri topluma kazandırmak için uygulanan tedavilerin bir bütünü olarak tanımlanıyor. Rehabilitasyon ekibinde fizik-tedavi uzmanı ve terapistler (fizyoterapist, iş ve meşguliyet terapisti, psikolog, sosyal hizmet uzmanı vs.) yer alıyor. Ülkenin gelişimine bağlı olarak rehabilitasyon da gelişiyor. Tedavide, hastaneden taburcu olduktan sonra hastanın işinin ve evinin de düzenlenmesi yer alıyor.
Fizik tedavide çok çeşitli cihazlar kullanılabilir. Ağrı tedavisinde tens, derin yapışıklıkları açmak için ultrason, kas güçlendirici cihazlar, magnetoterapi, ozon tedavisi, traksiyon, masaj, mezoterapi bunlardan bazıları. Yaklaşık 30-50 sistem fizik tedavide kullanılan fizik tedavi yöntemleri, bel fıtığı hastalarının yüzde 97-98'ini iyileştiriyor. Her seans 1-1.5 saat sürmek üzere 15-20 seans uygulanıyor. Rehabilitasyon ise çok daha uzun sürüyor; hasta senelerce rehabilitasyon görebiliyor.

EV ÖDEVİ
Hasta rehabilitasyon uzmanı denetiminde tedavisini belirli bir noktaya kadar tamamladıktan sonra yine uzmanın verdiği hareketleri evinde de yapmaya devam ediyor. Hatta bu hareketlerin bir yaşam tarzı haline getirilmesi, tıpkı diş fırçalamak gibi bir alışkanlık olması ve ömür boyu yapılması gerekiyor. Kademeli olarak yürüyüş yapması fizik-tedavi gören bel fıtığı hastalarından en çok istenen egzersizlerdendir. Bu yürüyüşler ilk başta 20 dakika ile başlıyor sonra yavaş yavaş artıyor. Yürüyüşlerin düz yolda yapılmasını tercih ediliyor. Çünkü yokuş çıkıldığında bele binen yük daha fazla oluyor. Ayrıca hastanın sabah akşam verilen egzersiz programlarını da uygulaması gerekiyor.

YENİ SİSTEMLER
Son yıllarda fizik tedavide birçok yeni sistem, tedavi protokollerine dahil edildi. Özellikle, kas cihazları, hasta pasifken de kasları güçlendirilebildiğinden, çok ileri yaşlarda bile çok pozitif sonuçlar veriyor. Örneğin, bacak kasları çok zayıflamış ve bu yüzden eklemleri bozulmuş, yürüyemeyen hastalar tedavi sonrası yürüyerek gidebiliyor ve bu da onların yaşamlarını çok olumlu etkiliyor.
Magnetoterapi, kırık kemiklerin kaynamasını kolaylaştırıyor. Ozon terapi, diyabetli veya felçli hastalarda oluşan dolaşım bozukluklarını ve açık yaraları tedavi edebiliyor. Omurga ile ilgili bir dinamik egzersiz cihaz sistemi de, boyun-sırt ve bel kaslarının gücünü bilgisayar ile ölçüp zayıf kasları tek tek güçlendirebiliyor.

Fazla kiloların tüm yükü belde
Bel fıtığından korunmak için belimizi düz tutmamız ve taşıyacağımız yükleri kollarımıza eşit paylaştırmamız gerekiyor. Ağır cisimleri kaldırmamalı, bir eşyayı yerden kaldırırken eğilmeyip, dizlerimizi kıvırarak kaldırmalıyız. Koltuğa düzgün oturup, sık pozisyon değiştirmeli ve yatarken ortopedik yataklar tercih etmeliyiz. Tabii ki dikkat etmemezi gereken en önemli konulardan biri de kilomuz. Unutmamalıyız ki bele, vücut ağırlığının 4 katı yük biniyor. Dolayısı ile vücuttaki fazla 10 kilo belimize 40 kilo olarak yansıyor.

Mucize yöntem
Günümüzde, doğru şekilde oturmayı sağlayan ve kasları çalıştıran tedavi topları iyileşmeyi hızlandırıyor. Hem erişkinlerde hem de çocuklarda kullanılan tedavi toplarıyla yapılan egzersizler tüm kasları çalıştırıyor. Tedavi topları aynı zamanda vücudun kimi zaman dik, kimi zaman kambur durmasını desteklediği için ideal oturuşu sağlıyor.

Dik oturmak vücudu yorar
Toplumda dik oturmanın sağlıklı olduğu inanışı var. Oysa, tıp dünyası bu düşüncenin yanlış olduğu konusunda hemfikir. Çünkü sürekli dik oturmak da vücudu yoruyor ve ağrıya neden oluyor. Bu nedenle masa başında çalışanlar, masaya çok küçük bir eğim vererek daha dik oturmaya zemin hazırlayabilir. Ağrılardan kurtulmak için bir başka yöntemse sopa yutmuş gibi dik oturmak yerine, biraz dik biraz kambur oturmak. Böylece omurlardaki hareket belinizin ağrımasını engelleyecek.







NE NEREDE
Cafe
Bar
Restoran
Tiyatro
Paket servis
Kültür Merkezi
Galeriler
Turizm acentaları
Oteller



            EN BÜYÜK BÖLGE GAZETESİKÜNYE     I     REKLAM     I     SIK KULLANILANLARA EKLE     I    AÇILIŞ SAYFASI YAP

Yeni Asır, Gaziosmanpaşa Bulvarı No:5 35260 Çankaya, İzmir
Tel:+90(232) 4415000    Fax:+90(232) 4464222