26 Ağustos 2004 Yıl: 110

Ana Sayfa

            EN BÜYÜK BÖLGE GAZETESİKÜÇÜK İLANLAR      I     İNSAN KAYNAKLARI     I     SIK KULLANILANLARA EKLE     I    BİZE ULAŞIN

ANA SAYFA
Kent
3.Sayfa
Siyasi
Dış
Ekonomi
Yazarlar
Spor
Yazı Dizisi
Arşiv

MAGAZİN
Can Can
Pazar
Alışveriş
Sinema
Astroloji
Ne Nerede

EKSTRA
Hava Durumu
Eczaneler
Telefonlar
Sanal Galeri
Yararlı Linkler

MESAJ HATTI
Göztepe
Altay
Karşıyaka
İzmirspor
Denizli
Aydın
Vestel Manisa
Buca
Muğlaspor
Uşakspor

KÜÇÜK İLANLAR
Emlak
Vasıta
Eleman
Çeşitli
İlan Formu
Mesaj gönder

 

 


 

 

 
Dr. Tuncay Filiz
Dahiliye Uzmanı
tuncay@drtuncayfiliz.com
Tel: 4630032

Nasıl beslenmeli?

Yeme, içme, hayatta kalma ve sağlıklı bir yaşam için vazgeçilmez bir gerçek. Tüm canlı türleri için geçerli. Ancak insana özgün boyutları daha geniş ve anlamlı. Yaşamın anlamını düşünceyle renklendirip, biçimlendirme ayrıcalığına sahip olan biz olduğumuz için.
Zekasını en iyi biçimde kullanabilme yetisi olan aklıyla,iyi, güzel ve doğruyu arayan yine insan.Böyle olduğu içindir ki hem bedensel hem de ruhsal bakımdan evrim sürecinde de benzerlerinin hep önünde.

Zekayı geliştirmek
Zekayı kullanabilmek ve geliştirmekBu oldukça önemli bir kavramdır.Hani zekayı özgürleştirmek gibi. Bu,zekanın yalnızca doğuştan var olduğu ve değişmeden kalacağı şeklinde yanlış düşüncelerin artık terk edildiği gerçeğidir.
Bu,zekanın doğumdan yaşamın sonuna kadar geliştirilecek bir yeti olduğu gerçeğidir. Bunun için artık dengeli ve disiplinli bir yaşam tarzı oluşturmak, çağdaş insan için vazgeçilemez bir davranış modeli olmuştur.
Günün 24 saatini nasıl kullanabileceğimizi bilebilmek; çalışma,dinlenme ve beslenme bağlamında gerçekleştirebileceğimiz bir öz disiplinle olanaklıdır.
Öz disiplin,ruh ve beden sağlığımızı korumak ,yeteneklerimizi geliştirmek ve bunu tüm insanlığın yararları için paylaşabilmek demektir.

Her gün tartılın

Her gün tartılın. Gereksiz kilo almamaya çalışın.Daha önceki yazılarımda vurgulamış olduğum VKİ (Vücut Kitle İndeksi) nizi sabit tutmaya çalışın. 20-24 arasında tutabilmek en idealidir.
Vücut Kitle İndeksi,kg cinsinden ağırlığınızın, metrekare olarak boyunuza bölünmesiyle hesap edilir. Ağırlığınız 72 kg,boyunuz 1.78 m ise ,VKİ=72/1.78*1.78 olacaktır. Bu da 22'ye denk gelecektir.
Erkekler için 22, kadınlar için 21 ideal kabul edilen vücut kitle indeksleridir.
Yağı mümkün olduğunca azaltınız. Son çalışmalar fazla miktarda yağla beslenmenin barsak,prostat,meme ve rahim kanserlerindeki riski arttırdığını bildirmektedir.
Yapımında kullanılan yağ oranı yüksek pasta, kek, kurabiye kaçınmamız gereken gıdalar olmalı.
Tam yağlı süt yada yoğurt yerine yağsız olanları tercih ediniz.

Et obur olmayın!
Et oburluğu bırakın! Gereğinden fazla proteinle beslenenlerde göğüs ve kolon kanserlerinin daha sık görüldüğü rapor edilmiştir. Eğer gereğinden fazla protein (et ürünü) tüketilirse vücudumuzdan kalsiyum atımı hızlanır. Bunun sonucunda osteoporoz dediğimiz tanıdık hastalık ortaya çıkar. Erkeklerde ve de genç yaşlarda osteoporoz sorunuyla karşılaşıyorsak, bunun altında aşırı et tüketimin
olabileceğini düşünmeliyiz.

Posalı ürünler
Sebze, baklagiller ve kepekli ekmek gibi posalı ve lifli gıdaların, bağırsak içerisinde yıkıcı faaliyet gösteren bakterilere fırsat tanımadığı bilinen bir gerçektir. Bu nedenle haftada birkaç gün kuru baklagilleri tüketmeyi ihmal etmeyiniz. Mercimek, nohut, kuru fasulye gibi.
Günde en az 4 öğün meyve tüketiniz. Meyve ve taze sebzelerdeki bir çok öğenin kanserin olumsuz etkilerine karşı koruyucu olduğu bilinmektedir.

Sütten vazgeçmeyin

Bu,her yaş grubu için vazgeçilmez bir gereksinim olan kalsiyum için en ideal besin kaynağıdır. Yağsız olanı tercih edin.1 bardak süt ile 250 mg kadar kalsiyum almak mümkündür.
Suyu ihmal etmeyin. Hangi mevsimde olursanız olun günde en az 1.5 litre su içmeye gayret edin. Yaz mevsimlerinde daha da fazlasını için.
Çay ve kahve ile su açığını kapattığınızı zannetmeyin. Tersine bunlar bırakın su ihtiyacını karşılamayı, vücuttan su atımını arttırmaktadırlar.

Dengeli beslenme nedir?
Sağlıklı bir yaşam için gerekli olan karbonhidrat,protein ve yağların bilinçli ve ölçülü bir şekilde tüketilmesi demektir.
Kişiye özel günlük kalorinin yüzde 60-65' inin karbonhidratlardan, yüzde 20 sinin yağlardan,yüzde 15 inin de proteinlerden sağlanmasıyla elde edilen dengedir.

Vitamin hapları gerekli mi?
Hayır! Eğer doktorunuz tarafından gerekli görülmediyse gelişi güzel vitamin ilaçları almak doğru değildir.
Faydadan öte zararda verebilirler.
Pazarlarımız sebze ve meyve zenginliği ile tam bir vitamin sergisidir.
Gıdalarla aldığımız vitaminler,hazır vitamin tabletlerinden daha etkili işlevlere sahiptir.
Vegeteryan beslenme tarzında ısrarlı olanların B12 vitamini almaları gerekir. Çünkü B12 vitamini sadece et ürünlerinde bulunmaktadır.

3 ana ,3 öğün!
Bütün bunlar için dengeli bir beslenme olmazsa olmaz olanıdır.
Artık; "3 ana ,3 öğün" aklımızdan çıkmasın.
Üç ana ile,almamız gereken üç temel gıdayı anımsıyoruz. Et,süt ürünleri ve yumurtaıllar ve kuru baklagillerMeyveler
Üç öğün de hiçbir zaman ihmal etmeyeceğimiz bir alışkanlık olmalıdır. Sabah kahvaltısı,öğle yemeği ve akşam yemeği. Bu sanki bir görev gibi algılanmalıdır.
Bakın burada ne şekerden ne de tuzdan söz ediyoruz. Onlar olmasa da olur. Yeter ki üç ana, üç öğün ilkelerine kararlı bir şekilde uyalım.
Tuz tüketiminde ölçülü olun. Günlük tuz tüketimi 5 gramı aşmamalıdır. Tuzun hipertansiyona neden olduğu artık hepimizce bilinmektedir. Aynen etin yaptığı gibi tuzun da vücuttan kalsiyum eksiltip osteoporoza neden olduğu unutulmamalıdır. Hipertansiyon, kalp hastalığı sorunları olanların sofrada tuzluk bulundurmamaları en doğru olanıdır.

Kepekli ekmek
Şekeri azaltınız. Şeker,kan kolesterolünün yükselmesine katkıda bulunur. Şeker yerine taze meyve sularını veya meyveleri tercih etmek daha doğrusudur.
Un ,yüksek oranda karbonhidrat içerdiğinden saf şeker kadar olumsuz etkilerde bulunur. Bu yüzden kepekli ekmek tercih etmek daha doğrusudur. Kepekli ekmekteki karbonhidrat miktarı saflaştırılmış unlara göre daha düşük olup, ayrıca içerdiği lif ile bağırsaklar için son derece yararlı olduğu bilinen gerçektir.Yanı sıra yarattığı tokluk hissi ile aşırı yemeye engel olması avantajdır.




YENİ ASIR SİNEMA

İzmir sinemalarında gösterimde olan filmler




NE NEREDE
Cafe
Bar
Restoran
Tiyatro
Paket servis
Kültür Merkezi
Galeriler
Turizm acentaları
Oteller



ALIŞVERİŞ GAZETESİ
Küreselleşmeye kültürel tepki
Sağlıklı adımlar için...
Yürüyüşüm beni ele veriyor
Büyüklere TV kullanma klavuzu
Tabaktaki lezzetin sırrı
Otomobilde lider marka; KAVUKLAR

YENİ ASIR YAŞAM
En sağlıklı berber
Huzur veren bahçe

            EN BÜYÜK BÖLGE GAZETESİKÜNYE     I     REKLAM     I     SIK KULLANILANLARA EKLE     I    AÇILIŞ SAYFASI YAP

Yeni Asır, Gaziosmanpaşa Bulvarı No:5 35260 Çankaya, İzmir
Tel:+90(232) 4415000    Fax:+90(232) 4464222