8 Ağustos 2004 Yıl: 109

Ana Sayfa

            EN BÜYÜK BÖLGE GAZETESİKÜÇÜK İLANLAR      I     İNSAN KAYNAKLARI     I     SIK KULLANILANLARA EKLE     I    BİZE ULAŞIN

ANA SAYFA
Kent
3.Sayfa
Siyasi
Dış
Ekonomi
Yazarlar
Spor
Yazı Dizisi
Arşiv

MAGAZİN
Can Can
Pazar
Alışveriş
Sinema
Astroloji
Ne Nerede

EKSTRA
Hava Durumu
Eczaneler
Telefonlar
Sanal Galeri
Yararlı Linkler

MESAJ HATTI
Göztepe
Altay
Karşıyaka
İzmirspor
Denizli
Aydın
Vestel Manisa
Buca
Muğlaspor
Uşakspor

KÜÇÜK İLANLAR
Emlak
Vasıta
Eleman
Çeşitli
İlan Formu
Mesaj gönder

 

 


 

  Yazı Dizisi - Tire Dosyası

EGE'NİN DEMİRYOLU DOSYASI

1| 2 | 3| 4|
Nihal AŞKIN

BU KAFAYLA BU KADAR!

Son günlerde demiryollarında yaşanan faciaların nedenini, aşağıdaki tabeladaki ziyniyet açıklıyor

ERDOĞAN EKER (NAZİLLİ MERKEZ)

Pamukova ve Aydın'daki tren kazalarında toplam 53 kişi öldü. Kadın ve çocukların çoğunlukta olduğu kurbanlar, kaderin değil, demiryolu ulaşımına değer verilmeyişinin sonucu olarak toprağa gömüldü.
Bu durum asla kader değil. Son 50 yılda demiryollarında bilinçli olarak gerçekleştirilen gerilemenin bir ürünü. Çünkü; 130 kilometrelik İzmir-Aydın hattına ilk rayın döşendiği 1856'dan 1922 yılına kadar, Anadolu'da 4 bin, 1923 - 1950 arasında 3 bin 500 kilometre demiryolu ağı oluşturulmasına rağmen 1950-1980 yılları arasında yılda sadece ortalama 30 kilometre yeni hat yapılabildi.
Bunun sonucu olarak demiryollarının ulaşımdaki payı giderek azaldı. 1960'lı yıllarda yüzde 38 olan yolcu payı 2004'te yüzde 2'ye, yük taşıma oranı da yüzde 4'e indi.

Duyarsızlık
Demiryolu yapımındaki bu duyarsızlık, demiryollarının işletilmesinde de kendini gösterdi. 100 yıllık rayların üzerinde gürültüyle giden trenlerde insanlara 'köle' muamelesi yapıldı. Özellikle bayramlarda balık istifi yolcu taşındı. Asırlık lokomotif ve vagonlar yıllarca yenilenmedi.
Tren kazalarında hep kara taşıtlarının sürücüleri, ezilen insanlar suçlandı. Trenler raylarda dokunulmazlık zırhına büründü. Ölen öldüğü ile kaldı.
Pamukova ve Aydın'daki kazalarda ölenlerin kanı kurumadan Nazilli'den elimize ulaşan bir resim ise tüylerimizi ürpertti.

Kerhen işletme
Demiryollarını 'kerhen işleten' zihniyet, geçit bekçilerinin çalışma saatlerini güzelce tabelalara yazdı, "Diğer zamanlarda ve hafta sonlarında tatildeyiz. Ne haliniz varsa görün. Ezilirseniz sorumluluk kabul etmeyiz" anlamına gelen yazılar astı. Ey sürücüler, sakın ola ki hemzemin geçitlerde TCDD'ye güvenmeyin. Yalnızsanız el frenini çektikten sonra araçtan inip gelen tren var mı diye demiryolunu kontrol edin. Yanınızda birisi varsa onun 'Yol açak, geçebiliriz' demesini bekleyin. Bu arada arkadan gelen diğer araçların altında da sakın kalmayın.
Ege Bölgesindeki demiryolu uzunluğu 982 kilometre. Bu demiryollarının üzerinde tam 941 hemzemin geçit bulunuyor. Bunların 800'ü kontrolsüz. Yani buralardan geçerken hem tren hem de araç sürücüleri Allaha emanet. Bariyerli olan yerlerde de durum hiç de içaçıcı değil. İşte size çarpıcı bir örnek.

Nazilli Belediyesi 6 işçi görevlendirdi
Personeli yeterli olmadığı için her hemzemin geçitte eleman görevlendiremeyen TCDD, kamu kuruluşlarından kendisine verilen görevlileri de çalıştıramıyor. Nazilli halkı eleman yetersizliği bahane edilerek günün 16 saati bariyerlerin çalıştırılıp, 8 saatinin çalıştırılamamasına tepki gösterirken, TCDD yetkilileri ise, "Nazilli şehir merkezinde 9 bariyerli hemzemin geçit bulunuyor. Nazilli Belediyesi yaptırdığı üç hemzemin geçitte çalıştırılmak üzere maaşlarını belediyece ödediği altı işçiyi devlet demir yolları emrine vermiştir. Ancak kendi elamanlarımızın eksikliği nedeniyle hemzemin geçitlerde çift vardiye usulü 05.00-13:00 ile 15:00-23.00 saatleri arasında çift vardiye çalıştırıyoruz. Bunun dışındaki sekiz saatte geçen trenler maalesef hemzemin geçitlerden bariyersiz olarak geçiyorlar. Bu büyük bir tehlike arz etmektedir. Bu saatlerde hemzemin geçitlerde görevli yok "diye konuştular.

Son 6 ayda tam 10 tren devrildi

Ege Bölgesi'nin en kötü hattı olan Balıkesir-Bandırma arasında yılbaşından bu yana 10 yük treni raydan çıktı

982 kilometrelik demiryolu hattına sahip olan Ege Bölgesi'nde, yıllarca kaderine terkedilen demiryolu hattının 550 kilometrelik bölümü acilen tamamen değiştirilmeyi bekliyor. Ekonomik ömrünü tamamlayan hatlarda yolcu ve yük trenlerinin hızlarını yarı yarya düşürmesine karşın raylardaki eğilmeler ve bozulmalar nedeniyle sık sık tren kazaları meydana geliyor. Son 6 ayda 10 yük treninin devrildiği Balıkesir-Bandırma hattı bölgenin en kötü yollarının başında geliyor. 1990'lı yılların başına kadar hemen hiç bir yenileme ve altyapı yatırımı görmeyen Ege'deki demiryollarının çoğunu cumhuriyet dönemi ve öncesinden kalma yollar oluşturuyor. 150 kilometre hız yapabilen lokomotifler vagonların devrilmemesi için hızlarını çok aşağılara çekerek neredeyse traktör hızıyla yolculuk yapmak zorunda kalıyor. Bölgedeki yolcu taşımcalığında saatte ortalama 58, yük taşımacılığında ise ortama 25 kilometre hızla ancak gidilebiliyor.
Toplam demiryolu hattının yüzde 42'sinin Osmanlı döneminden kalma olduğu ülkemizde, cumhuriyet sonrasında yapılan yollar da aradan geçen uzun zamanda kendi kaderlerine terkedildi. Özellikle cevher taşımacılığının yapıldığı Balıkesir-Bandırma hattında yılbaşından bu yana 10 yük treni devrildi. Herhangi bir can kaybının yaşanmadığı bu kazalarda, tren katarları tonlarca ağırlığındaki yükle birlikte demiryolunun kenarına devrildi. Altyapının tamamen bozulduğu bu hat ile Denizli hattında yük trenleri 100 kilometre yerine 50, 80 kilometre yerine 40 kilometre hızla gitmelerine karşın kaza riskinden yine de kurtulamıyor. Özellikle Balıkesir-Bandırma arasındaki 101 kilometrelik bu hat Ege Bölgesi'nin en kötü hattı durumunda. 1957 yılında bir başka yerden sökülerek getirilen raylar, artık ekonomik ve teknik ömrünü tamamen sıfırlamış durumda.
Cumhuriyetin ilk yıllarında yapılan bu hattaki rayların 1 metresinin ağırlığı 30 kilogram ağırlığındaydı. 1957'li yıllarda bu rayların da ihtiyaca cevap vermemesi üzerine tamamı söküldü. Ancak yerine bir başka yerden çıkma, 1 metresi 46 kilogram ağırlığındaki raylar takıldı. Tam 47 yıl önce yapılan bu işlemden sonra ise, bu hatta bir daha el sürülmedi. Raylardaki bozulmalar nedeniyle 40 kilometre hızla giden yük trenleri bile bu hatta sık sık devriliyor.

Ege Bölgesi'ndeki hatlar
İzmir-Balıkesir 341 km
Manisa-Uşak 196 km
İzmir-Denizli 260 km
Torbalı-Ödemiş-Tire 60 km
Ortaklar-söke 20 km
Menemen-Aliağa 25 km
Aliağa-Cumaovası 80 km (2. hattı)
Toplam 982 km

Değişmesi gereken hatlar
Balıkesir-Bandırma 101 km
Manisa-Alaşehir 101 km
Cumaovası-Denizli 240 km
Torbalı-Tire-Ödemiş 110 km
TOPLAM: 550 KM

Ana hatlar sorunlu
İzmir merkezli demiryolunun birinci kolu kuzeyde Manisa, Balıkesir ve Bandırma istikametine, ikinci kolu Manisa'dan doğuya doğru Salihli, Alaşehir, Uşak ve bölge sonu olan Dumlupınar'a kadar uzanıyor.
Güneydeki üçüncü hat ise, Buca, Gaziemir, Torbalı, Ortaklar, Aydın, Nazilli üzerinden Denizli'ye ulaşıyor. Diğer Torbalı'dan Ödemiş ve Tire'ye, Ortaklar'dan da Söke'ye çıkmaz sokak şeklinde kısa tek hatlar uzanıyor.
Kuzey hattının Balıkesir-Bandırma bölümü ile Ankara yolunun Manisa-Alaşehir bölümü ve Cumaovası-Denizli ana hattının tamamı yenilenmeyi bekliyor.

Cevher taşımacılığı potansiyelinin doğduğu 240 kilometre uzunluğundaki İzmir-Denizli hattı da acil değiştirilmesi gereken hatlar arasında. Kent içi geçişler projesi kapsamında İzmir-Cumaovası yolunun çift hatta çıkarılıp yenilenmesi nedeniyle sadece bu bölümün değiştiği Denizli hattı, acilen altyapı yatırımı bekliyor. 1956-60'lı yıllardan kalma olan Denizli yoluna aradan geçen süre içinde, az yıpranmış, çıkma malzemelerle bazı takviyeler yapıldı. Ancak artık bu raylar ve altyapı da işlev göremez hale geldi. Herhangibir kaza yaşanmaması için bu yolda trenlerin hızları yarı yarıya indiriliyor.
Öte yandan, Ankara yolunun Manisa-Alaşehir arasındaki 101 kilometrelik bölümü 1965'ten bu yana tek bir yatırım görmedi. Uzun zamandan bu yana alt yapı yatırımı bekleyen bu yol henüz, demiryolu çalışmalarından hakettiği ilgiyi göremedi.

Cumhuriyet öncesi
Demiryolu ağının yarıya yakınının acil yatırım beklediği Ege'de, halen cumhuriyet öncesi dönemden kalma demiryolları da kullanılıyor. Cumhuriyet öncesi dönemden kalma Torbalı-Tire-Ödemiş hattının birkaç kilometrelik bölümü dışında o tarihten bu yana hiçbir yenileme yapılmadı. Ray kesitinin küçük olduğu 110 kilometrelik bu hatta "Raybüs" adı verilen araçlarla taşımacılık yapılırken, aynı zamanda İzmir-Denizli seferini yapan trenlere de aktarmalı yolcu taşınıyor.

49'luk raylar
Uçak yerine hızlı trenlerin tercih edildiği yurt dışında, demiryollarına her bir metresinin ağırlığı 60 kilogram olan raylar döşeniyor. Saatte hızı 200 kilometreyi geçen hızlı trenlere ait olan bu ray tipi henüz Türkiye'de hiçbir yerde kullanılmıyor. Türkiye'de kullanılan en iyi rayın 1 metresinin ağırlığı 49 kilograma ulaşıyor. Bu tip raylar da ancak yenileme çalışmalarının yapıldığı bölgelerde kullanlıyor. Örneğin Tire ve Ödemiş hattında 30 kilogramlık raylar kullanılırken, acilen yapımı beklenen Balıkesir-Bandırma hattında da 1957'de 39'luk rayların yerine başka yerden sökme 46'lıklar takıldı. Şimdi bu rayların sökülerek yerine 49'luk rayların acilen takılması gerekiyor.

Raylar neden farklı?
Osmanlı dönemine ait demiryollarının da bulunması nedeniyle çeşitli özelliklerde raylar kullanıldı. 1900'lü yılların başında hızı 30 kilometreyi zor bulan buharlı trenlerin geçeceği rayların 1 metresinin ağırlığı 30 kilogramdı. 1950'li yıllara doğru bu raylar, 46 kilogram olanlarla değiştirilmeye başladı. 80-100 kilometre hıza uygun olan bu alt yapı ise, bugünkü ihtiyaca cevaph veremez hale geldi.

CHP'den olağanüstü Meclis
CHP Grubu Sakarya'nın Pamukova ilçesinde meydana gelen tren kazasının görüşülmesi ve Ulaştırma Bakanı Binalı Yıldırım hakkında verilecek gensorunun görüşülmesi için Meclis'i olağanüstü toplantıya çağırıyor.
CHP Genel Başkan Yardımcısı Eşref Erdem, CHP Merkez Yürütme Kurulu'nun dün yaptığı toplantıda Meclis'in olağanüstü toplanması için girişimde bulunmaya karar verdiğini, Meclisin olağanüstü toplanması için gereken 110 imzaya ulaşılması için imzaların hemen hemen tamamlandığını belirtti.
Erdem, "Meclisin en kısa zamanda toplantıya çağrılması için önergeyi Meclis başkanlığına önümüzdeki günlerde vereceğiz" dedi.

"Bu Kaza hızımızı kesmez"
Pamukova'daki tren faciasından sonra "Ulusa Sesleniş" konuşması yapan Başbakan Erdoğan, kazanın hızlarını kesmeyeceğinin işaretini verdi. Erdoğan, "Her yıl binlerce insanımızın ölümüne sebep veren trafik kazalarını önleyebilmek için bir alternatif olarak ön plana çıkardığımız demiryollarımızdaki rehabilitasyon çalışmalarımız elbette ki bundan sonra da sürecektir" dedi.
Başbakan, kazanın yaşandığı hızlandırılmış tren projesinin uzmanlarının görüşleri alınıp, teknik raporlara dayandırıldıktan sonra hizmete sokulduğunu belirtirken, "alt yapı eksik" eleştirilerine de, bütün alt yapı çalışmaları tamamlandığını söyleyerek yanıt verdi.

Yarın: Yolculuk değil sanki engelli koşu...

 






NE NEREDE
Cafe
Bar
Restoran
Tiyatro
Paket servis
Kültür Merkezi
Galeriler
Turizm acentaları
Oteller



            EN BÜYÜK BÖLGE GAZETESİKÜNYE     I     REKLAM     I     SIK KULLANILANLARA EKLE     I    AÇILIŞ SAYFASI YAP

Yeni Asır, Gaziosmanpaşa Bulvarı No:5 35260 Çankaya, İzmir
Tel:+90(232) 4415000    Fax:+90(232) 4464222