15 Mayıs 2004 Yıl: 109

Ana Sayfa

            EN BÜYÜK BÖLGE GAZETESİ KÜÇÜK İLANLAR      I     İNSAN KAYNAKLARI     I     SIK KULLANILANLARA EKLE     I    BİZE ULAŞIN

ANA SAYFA
Kent
3.Sayfa
Siyasi
Dış
Ekonomi
Yazarlar
Spor
Yazı Dizisi
Arşiv

MAGAZİN
Can Can
Pazar
Alışveriş
Sinema
Astroloji
Ne Nerede

EKSTRA
Hava Durumu
Eczaneler
Telefonlar
Sanal Galeri
Yararlı Linkler

MESAJ HATTI
Göztepe
Altay
Karşıyaka
İzmirspor
Denizli
Aydın
Vestel Manisa
Buca

KÜÇÜK İLANLAR
Emlak
Vasıta
Eleman
Çeşitli
İlan Formu
Mesaj gönder

 

 


 

 


  LONDRA'DA BAŞLADI, İSTANBUL'A SIÇRADI, İZMİR'DE ÇOK SEVİLDİ
Herkes gibi değil kendin ol
Underground müzikle ateşlenen 'Club' kültürünün temsilcisi gençler, alternatif giyim anlayışlarıyla cadde ve sokaklara renk getirdi
Macellan'ın yolundaki ilk Türk denizcisi
Doğa'nın öfkesi
Taç yolculuğu
Yusuf Çınar'ın NOT DEFTERİ

  Yücel Elidemir
İyi ki annenim
Ali Kocatepe
Şimdi akort zamanı
Murat Tuncay
Anneler Günü'nü kutlamak
Yalçın Ment
Afyon ve Kütahya Belediyeleri
Dr. Tuncay Filiz
Bel ağrısı belimizi bükmesin!
Necef Uğurlu
Gitme Zerrin kal
Haftanın Şıkları


Macellan'ın yolundaki ilk Türk denizcisi

Bu haftaki konuk dostum, dünya seyahatine çıkan genç yelkenci arkadaşım Hakan Öge... Hakan'ı geçtiğimiz pazar günü İstanbul'da düzenlenen bir törenle uğurladık

TURGAY NOYAN


24 yıldan bu yana yelken ve diğer su sporlarıyla uğraşan Öge'nin "motorlu yamaç paraşütü" paramotorla kırılmış bir dünya ve Türkiye rekoru bulunuyor.

Bugüne kadar gökyüzünde birçok ilke imza atan Hakan Öge bugüne kadar hiçbir Türk denizcisinin izlemediği rotayı izleyerek teknesi Mardek'le Macellan Boğazı'nı geçecek. Sizler yolculuktan bir gün önce yapılmış bu pörtajı okurken Hakan Bodrum yolunda olacak. Yolu açık olsun, Allah selamet versin...
- Hakan teknenin adını çok sevdim. Bunu bir de okurlarımızla paylaşalım mı?
Gökyüzünde uçarak avını bulmak dururken denize konup ördek gibi gezinen ve kendisini ördek sanan martılara, iki adı karıştırıp "Mardek" diyorlarmış. Daha doğrusu ben diyorum. Yıllarca paraşütle uçtuktan sonra denize inince kendimi böyle hissettiğim için tekneme de aynı adı koydum.
- Doğrusunu istersen bugüne kadar yamaç paraşütüyle, paramotorla gökyüzünde bir çok ilke imza atan birinin kendisine "Mardek" yakıştırması yapmasına şapka çıkartıyorum. Fotoğraf ve doğa tutkunu olduğunu biliyoruz. Neler yapacaksın, finansmanını nasıl hallettin?
Gezimin ana sponsorluğunu Atlas dergisi yapıyor. Mardek de, ben de tam anlamıyla hazırız. Ancak yine de ıvır zıvır bir sürü eksik gedik çıkıyor. Yolda bile eksik tamamlayacağım herhalde...
- Şu senin uçma merakını okurlarımız için bir tekrarlayalım mı?
Öncelikle ben bir doğa tutkunuyum. Macera sporlarını çok seviyorum. Yıllardır yamaç paraşütü yapıyorum. Gün geçtikçe bir dağın tepesinden atlamak beni tatmin etmemeye başladı, paramotora başladım.
Bilmeyenler için söyleyelim. Paramotor, motor uygulanmış olan yamaç paraşütüdür.
- Senin bu konuda bir rekorun vardı değil mi?
Evet, dünya rekoru olmanın ötesinde dünyada bir ilktir. Sinop'tan Anamur'a kadar paramotorla gökyüzünden uçtum.
- Ne kadar uzun mesafe. Kaç saat sürdü?
Etaplar halinde gerçekleştirdim. Konup kalkarak yani, 12 uçuş günü sürdü. Son olarak İspanya'da ve Fransa'da daha uzun uçuşlar gerçekleştirildi.
- Ben tek seferde uçuluyor sanırdım.
Tek seferde mümkün değil. Kuş uçuşu 910 kilometrelik mesafe. Dile kolay. Beraberinde çok az miktarda benzin taşıyabiliyorsun. Bitti mi, takviye şart. Mecburen aşağıya iniyorsun.
- Benzini nasıl bulabildin?
Hem gps vardı hem de karayollarını takip ediyordum. Aşağıdan da araçla arkadaşlar izliyorlardı. Yakıtım bitti mi aşağıya inip depoyu doldurabiliyordum. Bazen bir benzinci görüp oraya iniyordum.
- Şaka yapıyor olmalısın? Adamların halini tahmin edebiliyorum. Gökten biri inip "şu depoyu fulleyiver" diyor. Benzinciler uzaylı sanıp taşlayabilirlerdi bile!.. Allah korumuş. Pekiyi daha sonra havalanmak için bir tepeye mi çıkıyordun?
- Vallahi şaka yapmıyorum. Gerçekten de bazen benzinciler beni görünce şaşkınlıktan dillerini yutuyorlardı. Uçmaya gelince paramotorda havalanmak için dağın tepesine çıkmana gerek kalmıyor. İstediğin yerden kalkabiliyorsun.
- Dünya seyahati için ters bir mevsim değil mi?
Ben farklı bir rota izleyeceğim. Ticaret rüzgarlarını kullanmayacağım için bu mevsimde yola çıkabiliyorum. Macellan Boğazı'ndan geçeceğim ve bu beni gerçekten çok heyecanlandırıyor. Neden farklı bir rota diye sorarsanız hemen herkes aynı tip malzeme, aynı rota ile gidiyor. Okyanus geçmek için düzenlenen yarışta yüzün üzerinde tekne birlikte start alıyor. Bir adım öne geçmek için farklı birşeyler yapmak gerekir.
- Bizler için pek bilinen bir yol değil. Nasıl hazırlandınız?
Aslında insanların beyinlerinde de bir fark yok. Eskiden bilgi eksikliğimiz olduğu için zorlanıyorduk. Artık hiçbir şey eskisi gibi değil. Artık bilgi paylaşımı üst düzeyde. Yani istediğin herşey elinin altında bulabiliyorsun. Internet diye bir imkan var, kitaplar var... Okyanusu geçtikten sonra aşağıya yani güneye indikçe rüzgarlar çok sertliyor. Ama yüzde 90 batı esiyor. O yüzden de karaya yakın olduğunda saçak altı seyir mümkün.
Macellan Boğazı beni gerçekten heyecanlandırıyor. Yosi Katalan'la konuştum. Naviga okurları yazılarından tanıyorlar. "Çok dikkatli ol, sert civarnalar indiriyor. Üstelik senin teknen buzlara göre yapılmamış. Biz zevk için buzlara çarpıyorduk. Ama defalarca gittim. Çok keyifleneceksin" dedi. Bir çok konuda beni aydınlattı.
- Nasıl bir rota olacak?
Şimdilik plıma göre Cebelitarık'tan sonra Caboverde'den Brezilya'nın en güneyindeki Receife giderek okyanus geçişini yapacağım. Macellan Boğazı'ndan sonra Patagonya'dan Şili kanallarını kullanarak yukarıya yani kuzeye yükselmeyi planlıyorum. Daha sonra da Pasifik geçişi olacak...
- Seyahatte de paramotor kullanacak mısın?
Kullanmaz mıyım? Bir kamaraya havacılık malzemelerimi doldurdum. Özellikle paramotorla uçarak Pasifik'teki adaların fotoğraflarını çekeceğim. Atlas'ın "Sıfır Yokoluş" diye bir projesi var. Bu işin evrensel boyutu olacak. Çünkü bu adalardan bir bölümü kısa bir süre sonra sular altında kalarak yok olacaklar. Bu fotoğraflar tarihsel bir belge niteliği taşısın istiyoruz.
- Mardek nerede yapıldı?
- Mardek Türk yapımı bir yat. Notika Teknik firması yaptı. 2000 yılında tamamladık. Orhan Çelikkol benim için özel üretti. Ismarlama bir yat yani... Around Alone yarışlarının büyük ismi, büyük tasarımcısı Jean Marie Finot'nun projesi. Finot Beneteau'nun 31.7 teknesinin de dizayneridir. 37 feetlik bir tekne. Bizim ölçülerle 9.70 boyunda. Bazı dostlar "Yahu bu tekne dünya seyahati için küçük değil mi?" diye soruyorlar. "Büyük bile sayılır" diyorum. Gerçekten de tek başına yapılacak bir yolculukta tekne büyüdükçe kullanımının zorlaştığını biliyorum. Mardek ideal boyutlarda diye düşünüyorum. Gerekli avadanlığı, depoları, alet edavatı, seyir cihazlarını rahatlıkla yerleştirdim. Yeter de artar bile.
- Su, yakıt depoları ne kadar?
200 litrelik içme suyu depom var. Günde 5 litre hesabıyla 40 gün idare edecek boyutta. Hiç yağmur yağmamış gibi kabul etmek şartıyla yani. Bu tür dünya seyahatlerinde yağmur sularından da istifade ediliyor. Buna gerek bile kalmaz. Çünkü bulaşık ve diğer temizlik işlerini de deniz suyuyla yapacağım. 120 litrelik bir de yakıt depom var. 27 hp Yanmar motor için yeterli.

Uyumak için hamak yaptırdı
- Tekne polyester mi?
Farklı bir üretim. GRE. Yani cam yününe epoksi kullandık. Bildiğiniz gibi epoksi müthiş bir malzeme. Bu uygulama dünyada da giderek artan bir pazar buluyor. Pahalı bir yöntem olduğu için şimdilik seri üretim için kullanan firma sayısı az.
- Yatıp kalkmak için nereyi kullanacaksın?
Yaşam alanı olarak salonu kullanacağım. Çünkü oradan her yere müdahale etmem daha kolay olacak. Radar alarmı çaldığı an müdahale edebilmem gerekli. Uyumak için özel bir hamak koyuyorum. Uyurken yataktan külçe gibi savrulmak gerçekten acı olur. Sağını solunu besleyeceğim. Bu arada bir şey söyleyeyim dağcılık yaptığım için 30 saniyede direğe tırmanabiliyorum. Yani armada ya da başka bir yerde sakatlığa anında müdahale edebilirim. Dağcılığın geliştirdiği emniyet anlayışımın da çok faydası olacak.
- Allah selamet versin.
Teşekkür ederim. Dualarınızı eksik etmeyin.

MARDEK
9.70 metre boyunda 3.20 metre eninde, 4 ton ağırlığındaki teknesiyle dünya turuna çıkan Hakan Öge 1964 Ordu doğumlu. Doğa fotoğrafçısı olarak da bugüne kadar birçok başarılı çalışmaya imza attı.




YENİ ASIR SİNEMA

İzmir sinemalarında gösterimde olan filmler




NE NEREDE
Cafe
Bar
Restoran
Tiyatro
Paket servis
Kültür Merkezi
Galeriler
Turizm acentaları
Oteller



ALIŞVERİŞ GAZETESİ
Moda bebeğinin skandalı
Manken gibi bir futbolcu
Kararan dünyamız pembeleşti
Acı çekmeden bronzlaşın
Gurubakarşı, galeri gibi...
Jovi, Avrupa'ya açıldı

YENİ ASIR YAŞAM
Ev ortamında alışveriş
Portakal bahçesinde "Sıra Gecesi"

            EN BÜYÜK BÖLGE GAZETESİKÜNYE     I     REKLAM     I     SIK KULLANILANLARA EKLE     I    AÇILIŞ SAYFASI YAP

Yeni Asır, Gaziosmanpaşa Bulvarı No:5 35260 Çankaya, İzmir
Tel:+90(232) 4415000    Fax:+90(232) 4464222